Beau-tea-ful Sri Lanka

Hoi allemaal!

Inmiddels ben ik alweer drie weken in Sri Lanka, dus de hoogste tijd voor een update. Het bevalt hier nog steeds erg goed en het ‘echte werk’ is inmiddels begonnen. Na een weekje vakantie, waarin ik samen met Martin (mijn voorganger op de school) een tripje het binnenland in maakte, begon afgelopen maandag het nieuwe schooljaar. Het begin was meteen goed: maar liefst 150 studenten stonden maandag voor de deur om zich in te schrijven voor een cursus. Helaas konden we niet iedereen plaatsen, maar alsnog hebben we maar liefst 7 Engels klassen en 1 IT klas voor de volgende periode.

Maar goed, even terug naar de vakantie. Een van de voordelen van de grote culturele diversiteit in Sri Lanka is dat elk geloof andere feestdagen heeft. Om niet te discrimineren, besloot de Sri Lankaanse overheid om maar gewoon van alle feestdagen vrije dagen te maken voor iedereen. Zo vieren we dus bijvoorbeeld ook twee keer nieuwjaar, een keer in december en een keer in april. Een weekje vrij was voor Martin en mij de perfecte gelegenheid om wat meer van Sri Lanka te zien.

Onze route startte in Mirissa, een mooie strandplaats in het zuiden van het eiland. Daar vierden we kerst met vrienden van Martin dus dat was erg gezellig. Wel apart om kerst op het strand te vieren, maar gelukkig hadden sommige restaurantjes de moeite genomen om een palmboom o.i.d. om te toveren tot kerstboom (zie foto). Good enough for me!

Zoals gezegd was ons plan om wat verder het binnenland van Sri Lanka in te gaan en onze volgende bestemming was het plaatsje Ella. Net als de meeste plekken in Sri Lanka was Ella goed bereikbaar met het openbaar vervoer, maar een beetje geduld is wel vereist. Over een route van 169 kilometer deden we dan ook ruim 5 uur. Er wordt dan ook geheel terecht gezegd dat je drie dingen nodig hebt in het Sri Lankaanse verkeer: “a good horn, good brakes and good luck“. Om het verhaal nog beter te maken: de bus was vol, dus moesten we het uiteindelijk met zijn tweeën doen met een halve stoel. Maar goed, we kwamen uiteindelijk in Ella aan en bezochten beklommen daar Little Adam’s Peak, een berg tussen de theevelden die blijkbaar lijkt op Sri Lanka’s meest bekende berg, Adam’s Peak. Ook bijzonder in Ella was onze accommodatie: de eigenaar van onze homestay hadden het begrip homestay wel erg letterlijk genomen en we zaten dan ook letterlijk bij mensen in huis. Onze kamer grensde aan de woonkamer, waar gedurende de avond een lichtelijk chagrijnige opa van zijn favoriete TV-programma’s aan het genieten was. En de toilet? Die zat vast aan de slaapkamer van opa, dus moesten we hem helaas af en toe in zijn slaap storen voor een nachtelijk toilet bezoekje.

Naast het feit dat het binnenland een welkome afwisseling biedt van het ontzettende hete klimaat aan de kust (+/- 30 graden en benauwd), is het landschap ook echt prachtig. Om maar even terug te vallen op het door veel reisboeken aangehaalde cliché: bijzonder dat er zoveel variatie zit binnen een gebied zo ‘klein’ als Sri Lanka. Het hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) van onze trip was een tripje naar het ‘Horton Plains’ national park. Om 4:00 uur in de ochtend (of ja, 4:30, we moesten natuurlijk nog even wachten totdat onze chauffeur goed en wel klaar was :-)) vertrokken we met een tuktuk vanuit Ella richting het park. We maakten hier een mooie wandeling, welke extra bijzonder was door de net optrekkende mist. Zie de onderstaande foto’s.

Na het bezoek aan Horton Plains bezochten we nog ‘Lipton’s seat’, een mooi uitzichtpunt bovenop een berg waar Sir Thomas Lipton (ja, die van de thee) zijn eerste fabriek en theeplantage oprichtte. Uiteraard bezochten we ook de bijbehorende theefabriek.

Daar waar de mist bij Horton Plains zorgde voor mooie kiekjes, werden we bij Lipton’s Seat ietswat teleurgesteld. De onderstaande visualisatie spreekt denk ik boekdelen.

SriLanka_Blog1_050

Na drie dagen Ella (met veel mist en regen) vonden we het wel weer tijd worden voor goed weer en daarbij was het ook bijna oud op nieuw, dus besloten we naar de stad Kandy te gaan. Dit was ook de perfecte gelegenheid om de prachtige treinreis van Ella naar Kandy te maken. Alhoewel we zeker hebben genoten van uitzicht, moet ik ook eerlijk bekennen dat een groot deel van de reis besteed werd aan slapen, dromerig voor ons uit kijken en genieten van het feit dat we deze reis wel konden zitten.

In Kandy deden we een ‘around Kandy’ tour met een tuktuk, waarbij we onder andere de botanische tuinen, een ‘spice garden’ (allerlei planten met medische effecten, dat werd althans beweerd) en een Boeddha beeld bekeken. Helaas was onze tijd op voordat we naar de ‘temple of tooth’ konden gaan – de tempel waar een tand van Boedha wordt bewaard, wat deze tempel tot een van de belangrijkste van Sri Lanka maakt. Hiervoor moet ik dus nog maar een keer terug.

Oud op nieuw begon met een BBQ in het hostel met wat andere reizigers, waarna we naar een kroeg gingen waar een oud op nieuw party zou worden gehouden. Bijzonder genoeg waren drie groepjes studenten die onafhankelijk van elkaar in Sri Lanka aan het reizen waren hetzelfde idee en zo stonden er ineens 50 Nederlanders in de kroeg. Small world. Al met al een leuke avond en een prima feestje, ondanks het feit dat Sri Lanka totaal geen uitgaansland is. Dat laatste bleek gedurende avond maar weer mooi toen alle alcohol in de kroeg tussen 1 en 2 was uitverkocht! 🙂

Op vrijdag reisde ik terug naar Induruwa, zodat ik in het weekend wat kon uitrusten en me kon voorbereiden op de eerste week. Op dit moment zijn we druk met het voorbereiden van het komende schooljaar en maandag gaat het feest echt beginnen. Maar hierover later meer!

Vanuit Sri Lanka wens ik jullie natuurlijk allemaal de beste wensen voor 2016!

Groetjes,
Koen

3 thoughts on “Beau-tea-ful Sri Lanka

• January 6, 2016 at 16:40

Hoi Koen

Allereerst ook voor jou een heel gelukkig,gezond en reislustig 2016.
    Hier is het nog steeds geen winter alhoewel er in Friesland,Groningen en Drenthe al twee dagen code rood wordt gegeven daar kunnen de inwoners schaatsen op de weg.

Maar in Sri Lanka 30 graden?Heerlijk en dan ook nog wat van het land kunnen zien.En cultuur opsnuiven en maar feesten!!!!!
    Hoe goed kun je het hebben.

Maar als ik jou verhaal goed lees gaat het nu dan echt beginnen (kan onderhand wel vind je ook niet)

7 Engelse klassen en 1 IT klas maak je borstje maar nat.

Heel veel succes en tot het volgende verhaal.
    groetjes uit Hulsel

• January 6, 2016 at 20:23

Hi avonturier,
    Mooi verhaal, leuk om het zo allemaal achter elkaar te lezen. En vooral alle foto’s erbij, echt super mooi allemaal (met name de mist op alle fotos hihi).
    Succes met voorbereiden en vanaf volgende week om alle kids in bedwang te houden 🙂
    Xxxx voor meester Koen

• January 7, 2016 at 20:17

Hoi reiziger!
    Ook de allerbeste wensen van ons uit Mierd!
    Weer een mooi verhaal en foto’s. Wat een aparte bomen, het lijken wel ‘heksenbomen’.